خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها

آرایش و پیرایش چیست؟ تاریخچه آرایش و پیرایش

آرایش و پیرایش چیست؟ تاریخچه آرایش و پیرایش

در معنی لغوی، آرایش همانطور که از نامش پیداست به معنای زیباتر شدن کسی و یا شیء ای گفته می شود. برای اجرای فرآیند آرایش به لوازمی مخصوص نیاز داریم. در سال های دور استفاده از لوازمی مانند سرخاب و سفیدآب بسیار رایج بوده است و همچنین در کل 7 قلم لوازم آرایشی وجود داشته است که برای زنان کاربرد بیشتری داشتند. پس از ورود اسلام به ایران، کشیدن سرمه امری مستحب به شمار رفت و به همین علت کشیدن سرمه در بین مردان نیز رواج یافت. در کل، آرایش به معنای آراسته کردن فرد برای زیبا به نظر رسیدن می باشد. پیراستن به معنای از بین بردن زائده های اضافی صورت و بدن بود و آن عمل هم برای زیبایی به کار می رفت. کوتاهی مو یا موی صورت جزء فرایند پیرایش محسوب می شود. امروزه مردان به سالن های آرایشی مراجعه می کنند و در اصل عمل پیرایش را برای آراسته بودن و مرتب به نظر رسیدن انجام می دهند.

شما می توانید آگهی های خدمات آرایشی را در سایت شیکان لند ببینید.

هنر آرایشگری

هنر-آرایشگری

آرایشگری یک هنر شناخته می شود و همانند سایر هنرهای دیگر دارای تاریخچه منحصر به فرد خود است که دانستن آن خالی از لطف نیست و اطلاعات دقیقی را می توان از سبک زندگی پیشینیان و اینکه تا چه حد به آراستگی و زیبایی خود بها می دادند، دریافت کرد. این حقیقت که خداوند همه انسان ها را زیبا آفریده بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما انسان ها در طول زمان همیشه به دنبال زیباتر شدن و بهتر به نظر رسیدن بودند؛ چرا که ذات انسان کمال گرا است و به هیچ چیز کمی قانع نمی شود. زیباتر شدن را با انجام یکسری اقدامات می توان به وجود آورد؛ مانند رنگ کردن مو و رسیدگی مرتب به پوست صورت و بدن.

برای کوتاهی مو بهتر است به آرایشگر مراجعه کرده چرا که او مهارت های انجام این کار را دارد و بهتر می تواند متناسب با فرم صورت هر شخص، بهترین مدل مو را برای او در نظر بگیرد. آرایشگری در ایران در رده دهم هنرها قرار گرفته است. هر نقطه ای از جهان دارای فرهنگ های متفاوتی است که متناسب با آن فرهنگ ها روش ها آرایش و پیرایش هم تغییر می کند. با شناخت تاریخچه ای از آرایش ملت ها و سرزمین های مختلف، بهتر می توان روش های مختلف آرایش و پیرایش در هر نقطه از جهان را فرا گرفت و به تبع، بهتر می توان این مهارت را درک کرد. در ادامه مختصری به تاریخچه آرایش و پیرایش در مناطق مختلف جهان می پردازیم.

نگاهی گذرا به تاریخچه آرایش در مصر باستان

نگاهی-گذرا-به-تاریخچه-آرایش-در-مصر-باستان

آرایش کردن امری است که اختصاص به دوران حال ندارد و از زمان های دور این امر بین جهانیان مرسوم بوده است که با ابزار های مختلف و بسیار ساده ای اقدام به زیباتر کردن چهره خود می کردند. حتی مواد اولیه و ساده ای مانند گلاب و برگ گل سرخ و سرمه هم می توانست رضایتی دوچندان برای آن ها ایجاد کند.

کشوری که در این امر آغازگر انجام انواع آرایش بود، بدون شک مصر است. مصریان برای خوشبو کردن بدنشان از حمام های مختلفی استفاده می کردند و پس از آن برای لطافت پوست، روغن های مخصوصی را به کار می بردند. مصری ها برای تمیزی و نظافت و آراستگی خود اهمیت زیادی قائل بودند. برای مثال کلئوپاترا، ملکه مصر، با اشتیاقی زیاد از لوازم آرایشی استفاده می کرد و همیشه پوست و موی خود را در بهترین حالت نگه می داشت. این امر برای زنان مصر به قدری مهم شده بود که بدون استفاده از لوازم آرایشی در جامعه حاضر نمی شدند؛ به خصوص آرایش چشم برای آن ها اهمیت بیشتری داشت و همیشه چشمانی سرمه کشیده داشتند. البته مردان مصری در طبقه اشراف هم از سرمه استفاده می کردند.

نگاهی گذرا به تاریخچه آرایش در روم و یونان باستان

پس از مصریان، رومی ها و یونانی ها به چهره زیبای خود اهمیت می دادند و پیشرفت های آرایشی از این سرزمین ها نشأت می گیرد. زنان رومی از رنگ طبیعی به نام ورمیلیون، استفاده می کردند تا چهره خود را زیباتر از قبل کنند. همچنین برای درخشان و سفید کردن پوستشان، مخلوط گچ و سرب را روی صورت قرار می دادند و با رنگ های طبیعی و گیاهی، گونه و لب هایشان را به رنگ سرخ در می آورند. رومی ها اولین مردمانی بودند که مردان آن ها ریش های خود را تراشیدند تا صورتی صاف و یکدست داشته باشند. زنان یونانی نیز از گل های مختلف و برگ زیتون برای تزیین موهای خود استفاده می کردند.

نگاهی گذرا به تاریخچه آرایش در کشورهای غربی آسیا

ملت چین و ژاپن تاریخچه ای طولانی در زمینه زیبایی و سلامت دارند و آراستگی را اولویت خود می دانند و برای آن به عنوان یک هنر، ارزش بسیاری قائلند. ژاپنی ها صورت و گردن خود را توسط آرد برنج سفید می کردند  و دور چشمان خود را با سرخاب، سرخ می کردند. در چین برای تزیین موهای خود، از گل ها و سنجاق های رنگی استفاده می کردند.

نگاهی گذرا به تاریخچه آرایش در ایران

نگاهی-گذرا-به-تاریخچه-آرایش-در-ایران

تاریخچه ای از آرایشگری در ایران وجود ندارد؛ اما مقدمه شروع آن بر می گردد به زمان رودکی شاعر قرن چهارم که در شعرهای خود زیبایی را ستوده است. رودکی شعری دارد با این مضمون که؛ "من و آن جعد موی غالیه بودی! / من و آن ماهروی حور نژاد" در اینجا غالیه معنای ماده خوشبو دارد که برای بدن به کار می رفت. می توان این گونه برداشت کرد که آرایش در دوره باستان و حتی قبل از قرن 4 هم بین ایرانیان باستان رواج داشته است.

بیشتر بدانید:

راهنمای خرید برندهای لوازم آرایشی خارجی و ایرانی

تفاوت بین پرایمر، کانسیلر و کرم پودر را بدانیم

7 قلم ابزار آرایشی

7-قلم-ابزار-آرایشی

آیا تا به حال عبارت 7 قلم آرایش به گوشتان خورده است؟ این 7 قلم در بین زنان ایرانی رواج داشت که شامل موارد زیر است:

  • حنا: از حنا برای رنگی کردن مو و ناخن ها استفاده می شد که البته نمی توان خواص دارویی و درخشندگی و رطوبت بخشی آن به پوست را نادیده گرفت. حنا یک ماده بسیار کاربردی هم برای آرایش و هم برای سلامت پوست و مو محسوب می شود.
  • بند: از بند برای اصلاح صورت و مرتب کردن ابروها استفاده می کردند.
  • وسمه: برای آنکه زنان ایرانی ابروهای خود را پرپشت کنند، این گیاه را خیس می کردند و روی ابروی خود می کشیدند. این گیاه دارای برگ های سیاه و نیلی است.
  • سرمه: سرمه به گردی سیاه رنگ گفته می شود که از دود تهیه شده است. زنان از سرمه برای آرایش چشمان خود استفاده می کردند. سرمه چشمان را کشیده تر و جذاب تر می کرد.
  • سرخاب:برای آرایش لب ها و گونه ها از گلبرگ یا گرد سرخ رنگی به نام سرخاب استفاده می کردند.
  • سفیدآب: پودر سفید رنگی است که برای روشن کردن رنگ پوست به کار می رود.
  • خال: شاید عجیب به نظر برسد؛ اما در گذشته داشتن خال برای زنان یک زیبایی محسوب می شد. زنانی که خال نداشتند با انواع وسایل روی صورت خود، خال نقاشی می کردند.

همچنین ایرانیان باستان، از موم عسل و گل های زعفران برای نرم کردن پوست خود بهره می بردند.

نگاهی گذرا به تاریخچه آرایش در آفریقا

نگاهی-گذرا-به-تاریخچه-آرایش-در-آفریقا

مردمان آفریقا موجب ایجاد تحولی بزرگ در درست کردن انواع مدل مو شدند. آفریقایی ها به این دلیل که رنگ پوست تیره ای دارند و همچنین موهای آن ها مجعد است؛ باعث شد تا آن ها ابتکار به خرج دهند و روش های زیبایی برای آرایش موهای خود ابداع کنند که امروزه این روش ها در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد و هیچ گاه قدیمی نمی شود. انواع مدل گیس های آفریقایی یا انواع مدل شینینون های آفریقایی از این سرزمین سرچشمه می گیرد. مردمان آفریقایی علاقه زیادی به رنگ های گرم دارند و در آرایش خود نیز این مورد را رعایت می کنند و اکثراً آرایششان تم های رنگی دارد.

نگاهی گذرا به تاریخچه آرایش در اروپا

نگاهی-گذرا-به-تاریخچه-آرایش-در-اروپا

برای اولین بار اروپایی ها در قرن 18 اقدام به آرایش خود کردند  و این کار را با گذاشتن خال روی صورت آغاز کردند. خال یکی از عناصر محبوب بین اروپایی ها بود. آن ها چشمان خود را بسیار کم آرایش می کردند اما به گونه ها و لب های خود رسیدگی بسیاری داشتند. اروپایی ها بیشتر اوقات موهای خود را بالای سرشان جمع می کردند و یا در 2 طرف سر، موهایشان را می بافتند.

استفاده از انواع ماسک ها برای صورت در زمان الیزابت اول رواج یافت. این ماسک ها دارای ترکیباتی مانند پودر پوست تخم مرغ، بادام، شیر، تخم خشخاش، شراب، زاج سفید، کره، میوه ها و سبزیجات بود. این ترکیب با قرار گرفتن بر روی پوست، درخشانی خاصی را برای پوست ایجاد می کرد.

پس از آن دوره، در زمان ملکه انگلیس ویکتوریا، آرایش جایگاه خودش را در بین زنان اروپایی از دست داد. زنان اروپایی ترجیح می دادند که آرایش نداشته باشند و چهره طبیعی خود را ترجیح می دادند. این دوره از اروپا، دوره ای محدود کننده برای آرایش و لوازم آرایشی محسوب می شد.

در سال های 1920 میلادی در اروپا، کارخانه هایی برای تولید لوازم آرایشی تأسیس شد که به تولید سایه ها با رنگ های مختلف، رژ لب و رژ گونه می پرداختند. پس از آن، مدل جدیدی از آرایش مثل پهن کردن ابروها و خط چشم پهن در بین زنان اروپایی رواج یافت؛ در حالی که رنگ کمی را برای لب ها و گونه های خود به کار می بردند.

همچنین آن ها استفاده از شامپوی خوب را برای سالم ماندن و حفظ طراوت مو بسیار مؤثر می دانستند. آرایش و پیرایش فقط محدود به استفاده از لوازم آرایشی نمی شود و داشتن موهایی سالم و براق هم برای مردان و هم برای زنان امری مهم به شمار می رود. پس در کنار زیبایی چهره خود باید برای موهای خود نیز، ارزش فراوانی قائل شوید.

کشور فرانسه، اولین مکانی بود که در آنجا از عطرهای مختلف برای خوشبو سازی بدن استفاده کردند و امروزه هم بهترین و با کیفیت ترین عطرهای جهان را فرانسه ارائه می دهد.

حمام در آرایش و پیرایش چه نقشی را ایفا می کند؟

در قدیم، زنان برای رفتن به حمام، حمام شیر و شراب را گزینه مناسبی می دانستند چرا که شیر ویتامین هایی دارد که برای بدن بسیار ضروری است و این حمام کمک به جذب این نوع ویتامین ها می کند. استفاده از شیر برای پوست، موجب لطافت و درخشانی آن می شود. شیر دارای چربی است که این چربی پوست را هیدراته می کند و باعث حفظ رطوبت بیشتر پوست می شود. همچنین اگر از شیر به عنوان ماده ای برای رسیدگی به پوست خود بهره ببرید، می توان گفت که از آفتاب سوختگی، اگزما و جای زخم و جوش نیز در امان خواهید بود.

اولین لوازم های آرایشی رایج در جهان

از شانه و آینه می توان جزء اولین وسایل مخصوص برای آرایش و پیرایش نام برد که بین مردان و زنان شهرت داشت. بررسی و دقت به جزئیات آثار باقیمانده از زمان های دور، نشان می دهد که باستانیان برای آرایش و زیبایی خود از وسایل طبیعی استفاده می کردند؛ مانند انواع گل و گیاه که رنگی طبیعی به چهره می بخشید. مثلاً مصریان از پودری به نام کوهل برای آرایش چشم خود بهره می بردند. کوهل ماده ای است که از ذغال گرفته می شود و استفاده از آن در بین مردم مدیترانه، خاورمیانه، شاخ آفریقا و آسیای جنوبی رواج داشت و از آن به عنوان خط چشم استفاده می کردند.

شکل گیری روندی جدید در تولید لوازم آرایشی به شیوه ای مدرن با صنعتی شدن جوامع

در قرن 18 در کشورهای اروپایی، استفاده از لوازم آرایشی بین بانوان به شکل چشمگیری رواج یافت. با اینکه افراد برای پوست و موی خود ارزش بسیاری قائل بودند؛ اما لوازم آرایشی در آن دوره سمی بودند و استفاده بیش از حد از آن ها به سلامت پوست و مو آسیب وارد می کرد. در قرن 20 و 21 که همان قرن حاضر است، وقتی تمامی جوامع دریافتند که انجام آرایش برای افراد زیادی بسیار محبوب شده است، کارخانجاتی را تأسیس کردند تا بتوانند تا جایی که امکان دارد فرمولاسیون لوازم آرایشی را تغییر دهند تا مواد آرایشی برای بدن انسان مضر نباشد. این تغییر فرمولاسیون با حذف یکسری مواد شیمیایی و جایگزینی آن با مواد طبیعی صورت گرفت. با تبلیغات روزافزون لوازم آرایشی و شکل گیری روش های مختلف آرایشی در سراسر دنیا، امروزه میکاپ و آرایش برای تمامی بانوان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. جالب است بدانید که رژ لب دارای رکورد فروش لوازم آرایشی است و در هر 27 ثانیه یک رژ فروش می رود.

سبک های آرایشی مختلفی که امروزه در بین بانوان رواج دارد شامل:

  • سبک کلاسیک
  • مدل اروپایی یا همان آرایش لایت
  • سبک شرقی
  • مدل عربی یا همان آرایش غلیظ
  • سبک هالیوودی
  • سبک خلیجی که رنگ های شاد در آن زیاد مورد استفاده قرار می گیرد
  • سبک هندی

جایگاه آرایش و پیرایش در بین انسان ها

همانطور که متوجه شدید، جایگاه آرایش و پیرایش در تمامی ملت ها بسیار بالا بوده است و در طول تاریخ تمامی ملت ها از هر وسیله برای زیباتر ساختن خود استفاده می کردند. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و دانستن اینکه هر ماده باید به چه مقدار ترکیب شود تا استفاده از آن برای بدن انسان مضر نباشد، موجب شده است تا متخصصان در این زمینه بتوانند بهترین و با کیفیت ترین لوازم آرایشی صنعتی را تولید کنند؛ چرا که امروزه بیش از گذشته، افراد به دنبال بهره گیری از لوازم آرایشی برای زیبایی خود هستند. استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت می تواند خسارات جبران ناپذیری به سلامت پوست و موی شما وارد کند. آسیب هایی مانند ریزش مژه، عفونت چشم، اگزما و جوش روی پوست، ریزش و کم پشت شدن ابروها، خشک شدن و پوسته پوسته شدن لب ها و ... از عوارض استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت هستند. همیشه قدر زیبایی خود، این موهبت الهی را بدانید و سعی بر این داشته باشید تا به بهترین شکل از پوست و بدن خود محافظت کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت شیکان لند هستیم.


نظرات کاربران

مجله های مشابه آرایش و پیرایش چیست؟ تاریخچه آرایش و پیرایش

راهنمای خرید برندهای لوازم آرایشی خارجی و ایرانی

چه خانم ها و چه آقایان تمایلی زیادی برای زیباتر شدن دارند ولی در این میان خانم ها بیشتر به زیبایی خود اهمیت داده و دوست دارند هنگامی که در انظار عموم ظاهر می شوند چهره ای زیبا و دلربا داشته باشند، از ...

تفاوت بین پرایمر، کانسیلر و کرم پودر را بدانیم

خانم های خوش سلیقه و باهوش می دانند که هیچ آرایشی بدون داشتن یک‌ پوست صاف و بدون نقص کامل نمی شود، برخی از محصولات آرایشی پوستی مانند: کرم پودر، کانسیلر و پرایمر را می توان به عنوان یکی از تأثیر ...

رنگ‌ کردن مو با پوست گردو و فواید آن

آیا تا به حال در مورد رنگ‌ کردن موها با پوست گردو چیزی شنیده‌اید؟ شاید برای شما جالب باشد که بگوییم می توانید با استفاده از پوست گردو موهای خود را رنگ‌ کنید. برخی افراد دوست ندارند که ا ...

رنگ مو چیست؟ و انواع رنگ مو

 رنگ مو در واقع نوعی ماده شیمیایی است که از آن برای تغییر رنگ موهای خود می توانید استفاده کنید. نخستین بار اولین محصول مناسب برای رنگ کردن مو در سال 1909 و توسط شیمیدانی فرانسوی تولید شد که از تر ...

اصول و فوت و فن های رنگ کردن مو

بسیاری از افراد زمانی که از ظاهر خود خسته می شوند، سعی می کنند تا با ایجاد تغییراتی هر چند کوچک، تفاوتی را در ظاهر و چهره خود به وجود بیاورند. این تغییرات برای بعضی از افراد شامل عمل کردن اجزای صورت و ...