خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

علاقه مندی ها

رنگ مو چیست؟ و انواع رنگ مو

 رنگ مو در واقع نوعی ماده شیمیایی است که از آن برای تغییر رنگ موهای خود می توانید استفاده کنید. نخستین بار اولین محصول مناسب برای رنگ کردن مو در سال 1909 و توسط شیمیدانی فرانسوی تولید شد که از ترکیب پارا فنیل دی آمین در آن استفاده شده بود. داخل رنگ مو، پیگمنت هایی وجود دارد که آن ها در تارهای مو نفوذ می کنند و موجب تغییر رنگ مو می شوند. می توان این رنگ ها را به صورت موقت و یا دائمی بر روی موهای خود نگه داشت. در صورت نگهداری صحیح از موها پس از رنگ، طول عمر رنگ روی مو را می توان تا چند هفته بیشتر افزایش داد.

امروزه رنگ کردن مو به یک کار بسیار محبوب، به ویژه در میان خانم ها تبدیل شده است و کسانی که به دنبال ایجاد تغییر در ظاهر خود هستند با تغییر رنگ موی خود می توانند این کار را به خوبی انجام دهند. طبق آمار و نظر سنجی های صورت گرفته، امروزه بیش از 75 درصد زنان در سراسر جهان، موهای خود را رنگ می کنند؛ که این کار بعضی اوقات برای تنوع و از طرفی دیگر می تواند برای پوشاندن موهای سفید در خانم های مسن تر کاربرد داشته باشد. ناگفته نماند که بسیاری از مردان نیز موی خود را رنگ می کنند تا تغییری در چهره خود به وجود آورند.

شما می توانید آگهی های آرایشی و خدمات آرایشی را در سایت شیکان لند ببینید.

شرح کارایی و عملکرد رنگ مو

شرح-کارایی-و-عملکرد-رنگ-مو

در اصل رنگ مو باعث انجام واکنش های شیمیایی بین مولکول های رنگدانه موی طبیعی و پراکسید و آمونیاک می شود. در این مقاله سعی داریم تا درباره انواع مختلف رنگ های مو که در بازار موجود است صحبت کرده و شما را با مزایا و معایب هریک آشنا سازیم.

مو چیست؟

اگر بخواهیم نگاهی ساده به ساختار موی انسان داشته باشیم؛ می توان مو را بدین صورت تعریف کرد که، مو تشکیل شده از ماده ای به نام کراتین که نوعی پروتئین است. این پروتئین را می توان در ناخن ها و پوست هم پیدا کرد. مسئولیت ایجاد سایه ای مشکی و قهوه ای بر روی موها بر عهده پروتئینی به نام یوملانین است و پروتئینی به نام فئوملانین، بر روی مو سایه های بلوند و طلایی ایجاد می کند. اگر هریک از این دو پروتئین وجود نداشته باشند، آن گاه ساختار رنگی مو رو به خاکستری و سفید شدن متمایل می شود.

رنگ موی طبیعی

رنگ-موی-طبیعی

در طول تاریخ، افراد زیادی ترجیح می دادند که به جای استفاده از مواد شیمیایی، از رنگ های طبیعی موجود در طبیعت بهره ببرند؛ مانند پوست سیاه گردو، حنا و ...؛ سرکه ماده ای است که به طور طبیعی موجب سفید شدن مو می شود و با واکنش هایی که با رنگدانه های مو صورت می دهد باعث تغییر رنگ مو می شود. این رنگ های طبیعی بیشتر می توانند رنگ ساقه مو را تغییر دهند و روی ریشه مو اثر بخشی چندانی ندارند.

رنگ مو موقت

رنگ-مو-موقت

استفاده از رنگ موی موقت موجب می شود تا رنگ های اسیدی بر روی ساقه مو رسوب کنند و مولکول های رنگدانه ای آن ها می توانند در ساقه مو نفوذ کنند. اما این تغییر رنگ به صورت موقتی است و با شستشوی مو با شامپو از بین می رود. به همین دلیل این گونه رنگ ها مناسب کسانی است که قدرت ریسک برای تغییر دائمی رنگ موهای خود را ندارند. این رنگ ها ماده آمونیاک ندارند و بدین معناست که رنگ طبیعی مو حفظ می شود.

رنگ مو دائمی

رنگ-مو-دائمی

ساقه مو دارای لایه بیرونی است که این لایه باید قبل از اینکه رنگ اصلی در آن نفوذ کند، باز شود. کوتیکول یا همان لایه بیرونی مو هنگامی که باز است، رنگ با قشر داخلی مو واکنش شیمیایی انجام داده و به راحتی در آن نفوذ می کند و رنگ اصلی مو از بین می رود. بهتر است که اگر می خواهید از رنگ موی دائمی استفاده کنید، فرایند دو مرحله ای را دنبال کنید. مرحله اول رنگ اصلی مو از بین می رود و در مرحله بعد، رنگ جدید درون ساقه های مو نفوذ می کند.

رنگ موهای مختلف ممکن است حاوی موادی مانند الکل ها و نرم کننده ها باشند. این نرم کننده ها، کوتیکول مو را می بندد تا رنگ موی جدید در جای خود ثابت بماند و با شامپو از بین نرود.

روشن ساختن مو

روشن-ساختن-مو

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که موهایی با رنگ روشن دارید، به راحتی می توانید هایلایت های مختلف رنگی را روی موی خود امتحان کنید. اما اگر رنگ مویی تیره دارید با استفاده از های لایت، تنها یک تا دو درجه رنگ موی شما روشن می شود. برای اینکه بتوانید موی مشکی خود را به بلوند تبدیل کنید باید از دکلره استفاده کنید. دکلره تغییرات شیمیایی روی مو به وجود می آورد که مو، رنگدانه های اصلی خود را از دست می دهد و آماده پذیرش رنگدانه های جدید می شود.

ماده دکلره، واکنش شیمیایی با ملانین موجود در مو به وجود می آورد و رنگ اصلی مو را به طور کامل از بین می برد. این واکنش شیمیایی غیر قابل برگشت است. دکلره، ملانین مو را اکسید می کند و آن را بی رنگ می کند. اگر موی خود را دکلره کردید و با رنگ زرد مواجه شدید اصلا نگران نباشید؛ این رنگ زرد، همان رنگ طبیعی کراتین در مو است. سرعت واکنش دکلره با پروتئین یوملانین بسیار سریع تر از سرعت واکنش با فئوملانین است؛ این امر موجب می شود تا پس از اینکه مو در اثر دکلره روشن شد، هنوز ردپایی از رنگ طلایی یا قرمز باقی مانده باشد. یکی دیگر از موادی که برای روشن کردن مو از آن استفاده می شود، پراکسید است. پراکسید نوعی محلول قلیایی است که به راحتی می تواند رنگ ساقه مو را روشن کند.

امنیت رنگ مو برای حفظ سلامت مو

بیشتر بدانید:

راهنمای خرید برندهای لوازم آرایشی خارجی و ایرانی

رنگ‌ کردن مو با پوست گردو و طرز تهیه آن

برخی از رنگ هایی که برای نخستین بار وارد بازار شدند موجب ایجاد حساسیت در برخی افراد شدند. در حال حاضر ماده تشکیل دهنده رنگ مو اکثراً از نفت است. استفاده بیش از حد از رنگ مو عوارضی به دنبال دارد. دانشمندان شکل گیری برخی از سرطان ها را مرتبط با این موضوع دانستند. بهتر است رنگ مویی را که می خواهید استفاده کنید از مکان های معتبر خریداری کنید تا مطمئن باشید که تست سنجش ایمنی مخصوص بر روی آن ها صورت گرفته باشد و خطری سلامت شما را تهدید نکند. امروزه سازندگان رنگ مو و لوازم آرایشی بهداشتی، مانع از مصرف ترکیبات ناشناخته ای که موجب ایجاد سرطان در حیوانات می شود، در خط تولید شده اند؛ اما به هرحال ماده شیمیایی اگر به مقدار زیاد مورد مصرف قرار گیرد، باز هم اثرات مخربی خواهد داشت. با استفاده کمتر از رنگ مو می توانید سلامت خود را به مدت طولانی تری تضمین کنید.

نکاتی که باید در هنگام رنگ کردن مو حتماً آن ها را رعایت کنید

رعایت این نکات برای حفظ سلامت مو پس از رنگ کردن، ضروری است.

  • بیش از حد و در تعداد دفعات بالا، از رنگ مو استفاده نکنید.
  • پس از رنگ گرفتن مو، سر خود را کاملاً با آب شستشو داده و مطمئن شوید که رنگی روی مو باقی نمانده باشد.
  • حین رنگ کردن مو، حتماً از دستکش استفاده کنید؛ چرا که برخورد مواد شیمیایی با پوست دست، منجر به ایجاد آسیب های پوستی می شود.
  • دستورالعمل هایی که روی جعبه رنگ مو درج شده را به دقت دنبال کنید.
  • رنگ موهای مختلف را بدون داشتن اطلاعات، با یکدیگر ترکیب نکنید.
  • قبل از استفاده و خرید رنگ مو، از انجام آزمون حساسیت بر روی آن اطمینان حاصل کنید. برای مثال؛ قبل از اینکه کل موی خود را رنگ کنید، قسمتی نهان مانند پشت گوش را به رنگ آغشته کنید و مطمئن شوید که بدن شما به مواد رنگ مو حساسیت یا آلرژی ندارد. پس از اینکه از یک برند مطمئن شدید سعی کنید همیشه همان را خریداری کنید تا از به وجود آمدن حساسیت های جدید جلوگیری کرده باشید.
  • از رنگ مو برای رنگ کردن ابروی خود استفاده نکنید، اگر پوست شما به آن رنگ حساسیت داشته باشد موجب می شود تا عفونت در اطراف چشم شما به وجود آید و حتی صدمه به چشم وارد کند.

شرایطی که موجب ایجاد تغییر رنگ مو در انسان ها می شود

  • استرس
  • حرارت داغ
  • رنگ های شیمیایی
  • ژنتیک و پیری
  • شرایط بیماری
  • بارداری

 

استفاده از رنگ مو در زمان بارداری

نمی توان گفت که استفاده از رنگ مو در زمان بارداری اثرات سوء بر روی جنین داشته باشد؛ چرا که تنها مواد شیمیایی جذب مو می شوند و اثر مخربی بر روی بدن مادر و کودک نمی گذارد. اما در هر حال، چون رنگ مو ماده شیمیایی است بهتر است در این دوران از آن استفاده نشود.

 

آشنایی با انواع رنگ مو براساس منشأ پیدایش آن

رنگ موی گیاهی

رنگ موی گیاهی از مواد طبیعی و گیاهی ساخته شده اند. در قدیم، انسان ها از ساقه ها و گل و گلبرگ های گیاهان برای رنگ کردن مو بهره می بردند. نمونه هایی از رنگ های طبیعی شامل: حنا، بابونه، پوست گردو و روناس می باشد. قدیمیان، برگ و ساقه های خشک شده گیاهان را به پودر تبدیل می کردند و با آب مخلوط می کردند تا ترکیبی خمیری شکل حاصل شود. پس از آن، خمیر را روی موی خود قرار می دادند و با گذشت زمان، رنگ موی آن ها دچار تغییر می شد. البته این رنگ ها به اندازه رنگ های شیمیایی کارایی ندارند و ماندگاری و رنگ بسیار بالایی را ارائه نمی دهند. اما ویژگی هایی مانند ارزانی، در دسترس بودن، طبیعی بودن و حفظ سلامت مو را در بر می گرفتند.

رنگ مو از نوع شیمیایی

به علت عدم تنوع در رنگ گیاهی و طبیعی و عدم ماندگاری آن ها، انسان ها با گذشت زمان تصمیم گرفتند تا محصولی بسازند که هم جلوه پر رنگ تر و درخشان تری داشته باشد و هم ماندگاری بالاتری را ارائه دهد. به همین منظور، به ساخت رنگ مو با استفاده از مواد شیمیایی روی آوردند این رنگ ها علاوه بر اینکه به طور کامل سفیدی مو را می پوشاند، دارای تناژهای مختلف از روشن ترین تا تیره ترین رنگ بود.

برتری رنگ موی شیمیایی نسبت به رنگ موی طبیعی چیست؟

برتری-رنگ-موی-شیمیایی-نسبت-به-رنگ-موی-طبیعی-چیست؟

رنگ موهای طبیعی اگر به تعداد دفعات زیاد از آن ها استفاده شود؛ موجب می شود تا دریچه های کوتیکول مو به مرور زمان مسدود شده و در آینده نتوان به راحتی دوباره رنگ جدیدی بر روی مو اعمال کرد. اما رنگ های شیمیایی این مشکل را ندارند و به راحتی می توان در نوبت بعد، رنگ دلخواه جدیدی را برای مو در نظر گرفت.

امروزه پیشرفته ترین و مجهزترین کارخانه های دنیا در زمینه رنگ مو، سعی کرده اند تا حد امکان بتوانند مواد شیمیایی مضر داخل رنگ موها را حذف کنند و فرمول های جدیدی برای تولید سالم تر رنگ مو ابداع کردند. با این حال هنوز هم هستند کشورهایی که استاندارد های لازم تولید رنگ مو را رعایت نمی کنند و به بهانه قیمت تمام شده کمتر، به کیفیت آن چندان توجهی ندارند. حتماً در هنگام خرید رنگ مو به روی جعبه آن توجه کنید تا رنگ مو دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا باشد.

 

با استفاده از جدول رنگ مو، رنگ موی دلخواه خود را انتخاب کنید.

در سراسر جهان، شماره گذاری همگانی برای رنگ های مو وجود دارد که به شرح زیر است:

پایه رنگ های مو از تیره تا روشن در 10 سطح درجه بندی شده است.

درجه 1 مختص تیره ترین رنگ مو است و درجه 10 در واقع روشن ترین رنگ مو است. شرکت های سازنده رنگ مو براساس این درجه بندی دست به تولید زده اند. اما باید بدانید که تنوع رنگ های تولید شده تا به حال، خیلی بیشتر از این 10 درجه است. برای مثال رنگ موهایی که تناژ قرمز دارند و یا رنگ موهای فانتزی، در این درجه بندی قرار نمی گیرند. پس در کنار این 10 درجه بندی، دسته بندی های مختلفی هم وجود دارد که نوع سایه رنگ ها را مشخص می کند.

با دانستن این اعداد و در کنار هم قرار دادن آن ها، می توانید به راحتی از گرم شدن بیش از حد رنگ موی بلوند جلوگیری کنید و یا اگر در اثر سهل انگاری، مویی با تناژ نارنجی و قرمز را مشاهده کردید می توانید آن را با رنگ های آبی و بنفش، خنثی کنید.

چگونگی انتخاب رنگ مو از روی شماره آن

اگر روی جعبه های رنگ مو را نگاه کنید، هرکدام دارای شماره های مخصوص به خود است که با دانستن در مورد این شماره ها، به راحتی می توان رنگ موی دلخواه خود را انتخاب کرد. براساس این کد ها می توان تشخیص داد که رنگ مو روشن است یا تیره و چه عملکردی بر روی مو دارد. این کدها به صورت بین المللی تعریف شده اند و در تمامی رنگ موها به صورت یکسان وجود دارد. هر رنگ مو دارای شماره ای 2 قسمتی می باشد که با علامت های ( ، – . – / ) از هم جدا می شوند. این 2 عدد دو ویژگی را به ما نشان می دهد. عدد اول مربوط به روشن یا تیره بودن رنگ مو است و عدد دوم میزان انعکاس رنگ را مشخص کرده است.

 

انواع مختلفی از پایه های رنگ مو

وقتی برای اولین بار به کاتالوگ رنگ ها نگاهی می اندازید، اولین رنگ هایی که نظر شما را جلب می کنند سری N ها هستند. این رنگ ها جزء اصلی ترین رنگ ها محسوب می شوند و همچنین بیشترین ثبات و دوام را می توانید از این سری رنگ ها بخواهید. این سری 10 عدد نوع مختلف دارد.

  • :N1مشکی پرکلاغی یا مشکی
  • :N2مشکی طبیعی یا قهوه ای خیلی تیره
  • :N3قهوه ای سوخته
  • :N4قهوه ای متوسط
  • :N5قهوه ای روشن
  • :N6بلوند تیره
  • :N7بلوند متوسط
  • :N8بلوند روشن
  • :N9بلوند خیلی روشن
  • :N10بلوند خیلی یا پلاتینه

شماره اول یا عدد اول روی جعبه رنگ مو نشان دهنده چیست؟

عدد اول ار 1 تا 10 است، 1 در واقع تیره ترین رنگ"مشکی" و هر چقدر این عدد بیشتر می شود رنگ نیز روشن تر می شود. پس قطعا شماره 10 نشان دهنده روشن ترین رنگ موجود در کاتالوگ است.

شماره دوم یا عدد دوم روی جعبه رنگ مو نشان دهنده چیست؟

این شماره در واقع نشان دهنده انعکاس رنگ روی مو است که از 0 تا 9 می باشد. هر رنگی دارای یک یا دو انعکاس است یا می تواند هیچ انعکاسی نداشته باشد

عدد صفر روی جعبه های رنگ مو نشان دهنده چیست؟

با توجه به مکانی که عدد صفر در آن قرار می گیرد، نشان دهنده کم یا زیاد شدن انعکاس مو است. اگر این 0 جلوتر باشد، انعکاس رنگ دوم کمتر است و هرچه 0 عقب تر باشد به معنی بیشتر بودن انعکاس رنگ دوم است. برای مثال عدد 5.06 رنگ قهوه ای روشن است که مقدار انعکاس قرمزی کمی دارد اما رنگ 5.60 همان رنگ قهوه ای روشن است، اما انعکاس قرمزی در آن بیشتر می باشد. پس در هنگام خرید به محل قرارگیری 0 حتما دقت داشته باشید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت شیکان لند هستیم.


نظرات کاربران

مجله های مشابه رنگ مو چیست؟ و انواع رنگ مو

راهنمای خرید برندهای لوازم آرایشی خارجی و ایرانی

چه خانم ها و چه آقایان تمایلی زیادی برای زیباتر شدن دارند ولی در این میان خانم ها بیشتر به زیبایی خود اهمیت داده و دوست دارند هنگامی که در انظار عموم ظاهر می شوند چهره ای زیبا و دلربا داشته باشند، از ...

تفاوت بین پرایمر، کانسیلر و کرم پودر را بدانیم

خانم های خوش سلیقه و باهوش می دانند که هیچ آرایشی بدون داشتن یک‌ پوست صاف و بدون نقص کامل نمی شود، برخی از محصولات آرایشی پوستی مانند: کرم پودر، کانسیلر و پرایمر را می توان به عنوان یکی از تأثیر ...

رنگ‌ کردن مو با پوست گردو و فواید آن

آیا تا به حال در مورد رنگ‌ کردن موها با پوست گردو چیزی شنیده‌اید؟ شاید برای شما جالب باشد که بگوییم می توانید با استفاده از پوست گردو موهای خود را رنگ‌ کنید. برخی افراد دوست ندارند که ا ...

آرایش و پیرایش چیست؟ تاریخچه آرایش و پیرایش

در معنی لغوی، آرایش همانطور که از نامش پیداست به معنای زیباتر شدن کسی و یا شیء ای گفته می شود. برای اجرای فرآیند آرایش به لوازمی مخصوص نیاز داریم. در سال های دور استفاده از لوازمی مانند سرخاب و سفیدآب ...

اصول و فوت و فن های رنگ کردن مو

بسیاری از افراد زمانی که از ظاهر خود خسته می شوند، سعی می کنند تا با ایجاد تغییراتی هر چند کوچک، تفاوتی را در ظاهر و چهره خود به وجود بیاورند. این تغییرات برای بعضی از افراد شامل عمل کردن اجزای صورت و ...